Cross selling wat is dat? (video)

De term cross selling heb je vast wel eens gehoord. Veel verkopers gebruiken deze term. Maar wat betekent cross selling nu eigenlijk?

Cross selling

Cross selling is het verkopen van aanverwante producten. Doe jij het al? Misschien doe je het al wel. Maar bij veel ondernemingen zie ik dat het geen onderdeel is van de strategie. Bij elk product of dienst zijn er wel mogelijkheden voor cross selling te vinden.

Een voorbeeld: Na jouw tankbeurt bij Shell, vraagt de medewerker standaard “wilt u gebruik maken van de weekaanbieding?” Waarbij hij wijst op het snoepgoed bij de kassa. Het is hier duidelijk dat cross selling in de verkoopstrategie is opgenomen om de omzet te laten toenemen. In mijn beleving ligt de cross selling er hier te dik bovenop, maar er zal ongetwijfeld een flink aantal mensen gevoelig hiervoor zijn.

Er zijn ook andere voorbeelden die wellicht vloeiender in het verkoopproces passen. Wanneer je bijvoorbeeld een webdesigner bent, verkoop je een website. Maar je kan er natuurlijk ook een onderhoudscontract bij verkopen. Een kapster verkoopt na de knipbeurt ook nog bepaalde haarverzorgingsproducten aan deze klant. En een fietsenverkoper verkoopt naast de nieuwe fiets ook nog eens een fietsshirt, fietsbroek, fietsschoenen en een fietshelm etc. Bij al deze producten kan je op een heel natuurlijke wijze aan cross selling doen, zonder dat het voor de klant te opdringerig overkomt.

Wanneer je jouw klant in jouw klantdatabase hebt opgenomen, kan je natuurlijk ook achteraf dergelijke aanbieding voor cross selling doen en hierdoor jouw omzet per klant verhogen. In onderstaand voorbeeld is het natuurlijk wel wat overtrokken. Maar door goede vragen te stellen aan de klant, kom je veel te weten over de klant. Met deze informatie kan je deze klant veel beter van dienst zijn.

Kijk maar eens naar deze grappige video over cross selling:
Wanneer deze video niet opent, ga dan naar het YouTube kanaal van Plusmore

>