Follow up strategie verbeteren

Vergroot jouw kansen door betere follow up strategie

Follow upBij veel bedrijven met wie ik heb gewerkt, zag ik dezelfde uitdaging. Zij konden allen veel betere resultaten behalen, met een betere follow up strategie

Een betere follow up strategie zal een enorm verschil maken om jouw prospect in jouw verkooptrechter te houden. Met een goede follow up van leads zijn er geweldige mogelijkheden, want het gaat hier om ‘laag hangend fruit’. Potentiële klanten die jouw website hebben bzezocht, jouw bedrijf hebben gebeld of hebben bezocht, informatie of zelfs een offerte hebben aangevraagd. In ieder geval hebben ze interesse getoond in wat jij doet. Dit wil niet zeggen dat het makkelijk is. Je hebt een plan nodig en de verplichting om te doen aan follow up.

 

Praktijkvoorbeeld


Bij één van de bedrijven waar ik mee heb mogen werken, lagen de bureaus van de verkoopafdeling vol met stapels offertes. Op mijn vraag wat er met die stapels werd gedaan …  was het antwoord dat wanneer een klant belde, de offerte er werd bijgezocht.
Men kon met een digitale vastlegging van deze offertes tijd, energie en geld kon besparen. Maar er was nog een enorm winstpunt te behalen.
Wanneer men al deze offertes na een bepaalde tijd zou nabellen, zou men hun conversie op offertes kunnen vergroten. En dus sneller en zeker ook meer omzet behalen.

Dit is geen uitzondering. 48% van de verkopers doet aan geen enkele vorm van follow up en 64% van de bedrijven heeft geen structureel proces om leads aan zich te binden. Wanneer je de follow up beter gaat doen dan jouw concurrentie, kan dit een enorm verschil maken voor jouw bedrijf.

Bedenk ook dat een gemiddeld bedrijf 72 uur nodig heeft om een lead op te volgen. Wanneer je contact opneemt met de klant binnen 1 uur, heb je 72 keer meer kans om de volgende stap in het verkoopproces in te gaan met deze klant.

De meeste managers zeggen alleen dat je aan follow up moet doen. Ze zeggen het keer op keer. Maar hoe dan?

Follow up. Hoe dan?

Probeer voor jezelf creatieve manieren te vinden om de follow up te verzorgen bij jouw prospects en klanten. Ga er even voor zitten. En bedenk wat voor jou en jouw klanten de beste manier is om de prospect of de klant nog meer aan jou te binden. En nog belangrijker is vervolgens om de door jouw bedachte follow up strategie ook daadwerkelijk in de praktijk toe te passen.

Kom je er niet uit? Boek een gratis doorbraak sales coachingsessie. En ik laat je graag zien hoe jij jouw bedrijf of jouw sales team meer uit een goede follow up kan halen.

Succes!

 

 

>