Hoe het jaar goed afsluiten. Een paar tips!

Het is bijna tijd voor een korte vakantie, toch? Fout, lees hier verder hoe de toppers het jaar goed afsluiten en zich voorbereiden op een knallend nieuw jaar. Hier zijn een paar tips die je toch elke dag kunt doen.

De huizen en de straten zijn langzaam aan al aardig in kerstsfeer. En bij meerdere ondernemers hoor ik dat ze even echt niets meer gaan doen. Tijd voor het gezin, vrienden en familie. Enorm belangrijk natuurlijk. En dat je even iets minder tijd aan je werk gaat besteden is natuurlijk prima. Misschien denk je dat alle mensen vakantie gaan vieren na dit weekend of bedrijven de deuren gaan sluiten. Maar om het komende jaar goed te beginnen is het zeker goed dit artikel even verder te lezen.

En misschien voel je je lusteloos en down, omdat je jouw doelen nog niet hebt gehaald dit jaar. Maar voordat je het hele kerstdiner en de jaarwisseling er depressief bij zit, wil ik je toch een aantal zaken meegeven. Oké, het mag dan misschien zo zijn dat veel bedrijven de deuren hebben gesloten. Dat wil tegenwoordig niet meer zeggen, dat men niet meer op hun tablet of mobiele telefoon kijkt. Toch?

Sterker nog, mijn ervaring is juist dat je in deze periode allerlei zaken kan doen, waar je normaal niet aan toekomt.

Ik geef je hierbij 8 verkoop tips om je op weg te helpen.

1. Werk jouw administratie bij

En ik bedoel hierbij niet de financiële administratie. Dat moet natuurlijk ook gebeuren, maar ik doel hier eigenlijk meer op jouw verkoopadministratie, crm systeem enzovoort. Wanneer de gegevens zijn achterhaald, zal je er minder snel goede resultaten mee halen.
Bel eventueel met jouw prospect of klant. Men heeft in deze tijd van het jaar vaak net iets meer tijd om je te woord te staan, zodat je jouw lijst met contactgegevens kan bijwerken.
Probeer informatie te krijgen over de juiste contactpersoon om zaken mee te doen, wanneer je het beste met hen contact kan opnemen na de feestdagen. En waarom zou je niet gelijk proberen de afspraak in te plannen?

2. Stuur persoonlijke kaartjes aan prospects en klanten

En met persoonlijk bedoel ik ook persoonlijk. Dus geen bulkpost met een voorgedrukte kaart, maar een persoonlijk kaartje met jouw handschrift geeft net iets extra.
Wil je een cadeau schenken aan jouw prospect of klant, doe dit dan ook het liefst op een persoonlijke manier. Breng zelf, persoonlijk jouw geschenk langs. Zo heb je weer een contactmoment, men ziet je weer even.

3. Speel “Levend LinkedIn”

Het koppelen van andere ondernemers of bedrijven aan elkaar is belangrijk. Wanneer je iets voorbij ziet / hoort komen wat voor één van jouw andere relaties interessant kan zijn, koppel ze dan met elkaar. Het laat je betrokkenheid met beide partijen zien. En mensen zullen jou ook eerder iets gunnen.

4. Neem geen social media vakantie

Het is natuurlijk verleidelijk om niets zakelijks meer te versturen via YouTube, Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn. Maar grote kans dat ook jouw relaties in deze periode regelmatig op de bank of tussen de gangen van het kerstdiner door met de telefoon in de hand zitten. Wanneer je een artikel ziet dat interessant kan zijn voor één van jouw relaties, stuur dit dan aan hem of haar door.
Op deze manier bouw je aan een sterkere persoonlijke relatie met jouw contact.

5. Zorg voor meer productkennis

Gebruik de extra tijd die je nu hebt om even door jouw eigen producten of diensten te lopen. Waar je normaal misschien niet altijd de tijd voor hebt om je hierin te verdiepen. Zorg dan nu dat je zoveel mogelijk weet over de kenmerken, de voordelen en de tarieven van jouw product of dienst.

6. Lees!

Lees een boek over jouw vakgebied, over ondernemerschap of over verkoop. Elke kennis die jij meer verzamelt dan jouw concurrent, geeft jou een voorsprong. Zo kun jij het jaar goed afsluiten, zonder dat jouw familie denkt dat je zit te werken :).

7. Plan afspraken voor januari

Het jaar goed afsluiten is één, maar het volgende jaar goed beginnen is minstens zo belangrijk.
Voor mij is deze tijd altijd de ideale tijd om met mensen in contact te komen en een afspraak te plannen voor de maand januari. Eindelijk krijg ik ze te pakken (telefonisch of per mail). Natuurlijk willen de meesten nu geen afspraken meer zo vlak voor de kerst, maar om gelijk de afspraken in te plannen voor januari wijzen de meesten niet af.
Daarbij komt dat je op die manier Januari wellicht al goed kan starten met een aantal goede leads, terwijl de concurrent weer opnieuw moet beginnen met opbouwen.

8. Maak je plan

Wanneer je nog geen doelen hebt gesteld, is dit toch echt het moment om te gaan doen. Wat wil je omzetten in het komende jaar? Wat wil je gaan verdienen? Hoeveel klanten heb je daarvoor nodig? Hoeveel gesprekken heb je daarvoor nodig?
Maak ook een duidelijk plan voor de komende 6 maanden en een plan voor de komende 2 maanden. Daarin moet staan welke acties je gaat nemen en welke evenementen je organiseert in die periode.

Ik hoop dat bovenstaande tips jou helpen bij het jaar goed afsluiten en het goed beginnen van het nieuwe jaar.

Wil jij nu meer deals gaan sluiten en meer omzet gaan verdienen in het komende jaar? Dan wil ik je daar graag bij helpen. Kijk hier wat je moet doen voor een gratis coaching gesprek, waarbij je direct al voordeel gaat halen. Ik kom graag met je in contact.

P.S. Meld je NU aan voor de Masterclass ‘Verkopen voor Ondernemers’

 

>