Hoe voorkom je een zomerdip in jouw verkoop? 2


Zo voorkom je een zomerdip

Zo voorkom je een zomerdip

Het is weer bijna zomer. De vakanties staan voor de deur.

Binnen de meeste verkoopteams hoor je dat het komkommertijd in de sales is. Of een ‘Summer Sales Slump’ zoals ze in de Verenigde Staten zeggen. Binnen elk salesteam zit wel één of meer medewerkers die jou vertellen dat in de zomer de verkoopresultaten echt teruglopen en dat alle verkoop en marketing inspanningen in de zomer toch geen nut hebben. Iedereen is op vakantie, Is dat wel zo? of zit dit tussen de oren?

Kinderen zijn vrij van school. De zomerhitte drijft de mensen naar het strand en we hebben van kinds af aan geleerd dat we in de zomer vrij zijn om leuke dingen te doen. Ja natuurlijk, gaan er mensen op vakantie en is de bezetting in de meeste bedrijven minder dan normaal. Maar we gaan echt niet allemaal 6 weken weg. En heb je ook MKB’ers of ZZP’ers in jouw doelgroep zitten. Grote kans dat veel mensen in deze doelgroep wel bereikbaar zijn.

Hoe haal je het beste uit deze zomer?

Natuurlijk mag je er zelf ook wel even tussenuit, maar werk voor de rest verder zoals je de andere maanden in het jaar ook doet. Want wanneer je in Juli en Augustus niets doet, weet je zeker dat in September er ook weinig omzet komt. En ja, dan is het jaar al bijna weer voorbij.

Analyseer hoe jouw omzet (of van jouw team) er voor staat ten opzichte van jouw target voor dit jaar. En plan jouw activiteiten voor de komende maanden.
Heb jij of je team nog een training nodig, maar kom je er het hele jaar er niet aan toe? Dan heb je nu de kans om je te laten trainen (mits de trainer niet op vakantie is natuurlijk). Nu kan je nog je plan of jouw strategie bijsturen om toch die target te halen.

Er zullen wellicht minder mensen jou bellen dan in andere maanden, maar die personen die jou wel bellen zijn over het algemeen de betere leads. Zij zijn meer serieus om van jouw diensten gebruik te maken, dus jouw conversie lead>klant zal ook hoger liggen.

De meeste verkopen komen niet in één contactmoment tot stand. Gemiddeld heb je 4 tot 7 contactmomenten nodig. Dus gebruik de zomer dan ook om nieuwe contacten te leggen en te onderhouden. Dus doe die follow up van die netwerkmeeting. Stuur een e-mail. Bel jouw prospects en ‘slapende’ klanten. Plan een afspraak (bijvoorbeeld op het terras in de zon). Je zal zien dat het in de zomer in veel gevallen makkelijker is contacten te leggen en te onderhouden. Mensen zijn in dit soort periodes in een positievere en welwillende stemming.

Maak alvast afspraken voor ná de vakantie. Zo weet je zeker dat de maanden Augustus en September ook een succes worden.

Wil je de omzet van jou of jouw team een boost geven, maar weet je niet helemaal hoe? Ik help je graag verder.


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Hoe voorkom je een zomerdip in jouw verkoop?