Verkoopplan maken voor iedereen!

Elk jaar rond deze tijd, ga ik er weer even rustig voor zitten. Bedenk ik mij wat ik beter had kunnen doen in het afgelopen jaar. Maar natuurlijk denk ik ook na over wat ik het komende jaar wil gaan doen. En dus maak ik een nieuw (individueel) verkoopplan voor het volgende jaar. En dat zou iedereen moeten doen: ondernemers, verkopers, sales managers etc. Maar waarom?

Waarom een (individueel) verkoopplan?

Verkoopplan
  1. Mensen die hun doelen opschrijven, zijn succesvoller dan mensen die dat niet doen.
  2. Door een plan te schrijven kweek je meer verantwoordelijkheid.
  3. Dit proces stimuleert creatief denken.
  4. Dwingt de verkoper of ondernemer te onderzoeken wat heeft gewerkt en wat niet.
  5. Door het plan te vertalen naar je agenda, kom je door het jaar niet voor verrassingen te staan.

Er is zoveel voordeel te halen door alleen al met het planningsproces bezig te zijn. Wanneer je het plan klaar hebt, presenteer het dan voor collega’s of collega ondernemers. Gebruik de feedback en de vragen die je krijgt voor het finetunen van het plan.

Essentiële onderdelen van het plan

Een verkoopplan kan je zeer uitgebreid maken, maar een jaarlijks verkoopplan kan soms ook al op één of twee A4tjes. Toch zijn er vijf categorieën of onderdelen die volgens mij essentieel zijn:

  • Doelen – Wat ga je bereiken in het komend jaar?

    We beginnen altijd met deze doelen in onze gedachten! Denk daarbij aan:
    – Totale jaaromzet of totale jaarwinst
    – Aantal nieuwe klanten
    – € van bestaande klanten, € van nieuwe klanten
    – Beschrijf ook de ‘droomklanten’ welke je dit jaar graag wilt binnenhalen.

  • Strategieën – Hoe ga je het doen?

    Stel jezelf vragen over doelgroep, doelklanten voor het komende jaar, Cross selling kansen, Klanten met groeikansen, risicovolle klanten, hoe je bij nieuwe prospects aan tafel komt, etc.

  • Acties – Wat ga je doen?

    Hoeveel telefoontjes? Hoeveel afspraken? Hoeveel tijd blokken per week? Voor welke activiteiten ben jij verantwoordelijk.

  • Obstakels – Wat staat er in de weg?

    Ik geloof niet in excuses. En ik geloof dat elke verkoper, ondernemer vanaf de eerste dag kan vertellen wat er in de weg kan staan van een ‘sale’. Maak daarom vooraf een lijst te maken van alle bekende obstakels.
    Nu ga je kijken hoe je over deze obstakels kan komen
    Er zijn verschillende vormen van obstakels: Persoonlijke gezondheid, afleidingen, gebrek aan training of kennis, familie omstandigheden, reisbudget, oude computers etc.
    En geloof mij, iedereen heeft zo’n lijstje .

  • Persoonlijke ontwikkeling, groei en motivatie – Hoe wil je groeien dit jaar?

    Als we ons niet ontwikkelen gaan we het niet redden. Verkopers (en dus ook ondernemers) moeten in zichzelf investeren. Hoe ga je dat doen? Zo kan je cursussen of trainingen volgen. Je kan gebruik maken van online coaching of coaching on the job. Maar kan bijvoorbeeld ook boeken of blogs lezen? Zijn er terreinen waar jij je (op professioneel vlak) wilt ontwikkelen om beter te worden? Schrijf ook voor jezelf op wat je motiveert en wat je doet om gemotiveerd te blijven.

Zoals eerder gezegd, kan dit verkoopplan op één of twee A4tjes, maar kan ook uitgebreider wanneer je dat wilt. Bijvoorbeeld door de financiële verantwoording er aan toe te voegen, zoals investeringen en opbrengsten van jouw acties.

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt. Heel veel succes.

P.S. Wil je samen mij sparren over jouw doelen en hoe je jouw doelen kunt gaan halen? Meld je dan nu aan voor een Gratis Strategiegesprek mij. 

>