3 Tips om beter te netwerken

3 Tips om beter te netwerken

Netwerken. Vaak hoor ik van ondernemers dat ze er een hekel aan hebben en dat het hen teveel tijd kost. Anderzijds zijn er ook ondernemers die er veel klanten en dus omzet uithalen.

In dit blogartikel ga ik wat dieper in op netwerken en geef ik je een aantal netwerktips welke je direct kan toepassen in jouw bedrijf.

  1. Wees voorbereid op de vraag “Wat doe jij?”

    De meest gestelde vraag tijdens een netwerkevent.
    Wanneer ik deelnemers tijdens mijn trainingen vraag of zij hier moeite mee hebben, krijg ik vaak als reactie dat dit niet moeilijk is.
    Maar de praktijk leert, dat mensen vaak beginnen te stotteren en te stamelen. En dat ze geen goed antwoord hebben op deze vraag.

    Vaak hoor ik mensen zeggen: “Ik ben fysiotherapeut” of “Ik ben coach, en jij?”. Wanneer jij ook op deze manier reageert op de vraag naar wat je doet, is het tijd om hier NU iets langer bij stil te staan. Waarom? Omdat er dan geen aanknopingspunten hebt om het gesprek verder aan te gaan met elkaar.

    Hoe je bijvoorbeeld wel zou kunnen reageren is: “Ik ben fysiotherapeut en ik help voornamelijk mensen af te komen van hun hoofd -en nekklachten, waardoor ze weer pijnvrij kunnen functioneren met meer energie.” of “Ik ben sales coach en ik help professionals en ondernemers met het verbeteren van hun sales en marketingvaardigheden, zodat ze meer gaan verdienen”.

    Vaak reageert de gesprekspartner. Soms zeggen ze “interessant” of “Dat kan ik ook wel gebruiken”. Wanneer het zo voor de hand ligt, aan jou natuurlijk de mogelijkheid om daar op door te vragen.

    Wanneer er geen reactie komt of men zegt alleen maar “oké”. Dan kun je zelf een tegenvraag stellen. In plaats van direct te vragen wat de ander doet, kun je doorvragen op hetgeen je net zelf hebt verteld. Bijvoorbeeld: “Heb jij wel eens hoofdpijn of nekklachten?” of in het geval van een coach “Heb jij jezelf al eens laten coachen?”

    Belangrijkste is dat het natuurlijk overkomt en niet klinkt als een ingestudeerd verhaal. Denk maar aan veel telemarketeers, hoe gemaakt en ingestudeerd het klinkt. Dat roept weerstand op en nodigt zeker niet uit om verder te praten.

     

  2. Anderen met elkaar verbinden

    Wanneer ik met iemand in gesprek ben en deze persoon vertelt mij iets over zijn bedrijf of werk, dan denk ik spontaan vaak aan allerlei personen met wie ik hem in contact zou kunnen brengen. Dit doe ik dan ook vaak. Ik noem het Levend LinkedIn. Wij zijn het in de moderne wereld bijna vergeten, maar hoe makkelijk is het om een webbouwer in contact te brengen met een tekstschrijver. Of iemand die aangeeft dat zijn website nog gemaakt moet worden in contact te brengen met diezelfde webbouwer.

    Soms vraag ik er tijdens een gesprek ook wel heel direct naar. Ik vraag dan bijvoorbeeld: “Welk soort bedrijf is jouw ideale klant?” of “Ik zal je voorstellen aan Eva, zij is ziekteverzuimcoördinator en heeft veel te maken met werknemers met hoofdpijnklachten”.

    Dit is natuurlijk de essentie van het netwerken. Nieuwe contacten opdoen is waarvoor mensen komen. Jouw naam en gezicht blijft vaak extra goed hangen bij jouw relatie en zij zullen jou dankbaar zijn voor de introductie. Vroeg of laat komt dit weer bij jou terug, levert het jou ook nieuwe contacten of nieuwe business op.

     

  3. Na afloop gaat het pas beginnen

    Vaak is zo’n netwerkevent heel gezellig. Je spreekt een boel mensen, sommige heb je al eerder gezien en anderen zie je voor het eerst.
    In de praktijk heb je altijd wel een aantal interessante gesprekken gehad. Maar levert netwerken vrijwel nooit direct een nieuwe klant op.

    Op de terugweg (vaak in de auto) laat ik nog even de gesprekken door mijn hoofd gaan. Ik noteer soms nog even kort een aantal actiepunten per persoon of naar aanleiding wat ik gehoord heb tijdens het event.

    Stuur iedereen die je gesproken hebt, nog even een kort berichtje. Dit kan zijn via de mail, facebook of whatsapp. “Leuk om vandaag kennis te maken tijdens het event. Hierbij stuur ik je graag de naam van het contact bij bedrijf x, waar we over hebben gesproken”.

    Vaak krijg ik direct een uitnodiging via LinkedIn. Leuk natuurlijk, maar refereer in ieder geval even met een persoonlijke tekst aan het gesprek en de reden waarom je mij de uitnodiging stuurt. En…. laat het niet daarbij.
    Blijf ook na de connectie op LinkedIn in contact met deze persoon. Wees van waarde voor de ander.

Met deze tips moet het mogelijk zijn om jouw netwerk constructief en kwalitatief te vergroten.

Veel succes!

P.s. Heb jij nog andere netwerktips? Deel ze dan hieronder …

>