Afsluitstrategieën voor meer verkoopsucces

Afsluitstrategieën voor meer verkoopsucces

4 afsluitstrategieën voor meer verkoopsucces

De vaardigheid om succesvol deals te sluiten kan jouw carrière in sales of als ondernemer maken of breken. Mislukt het, Dan is al dat harde werk wat je in aanloop naar dat moment hebt gedaan voor niets geweest. Daarom is het zo belangrijk om de juiste strategie te kiezen. Of je nu nieuw bent op het gebied van verkopen of je even komt kijken voor snelle manieren om jouw resultaten te verbeteren, bekijk deze bewezen vier afsluitstrategieën voor meer verkoopsucces en probeer ze eens uit.

De FOMO techniek

De eerste van de vier afsluitstrategieën voor meer verkoopsucces is de FOMO techniek. De naam van deze techniek, FOMO, staat voor Fear Of Missing Out. De angst om te missen. Het is iets dat de meesten van ons op een bepaald moment in ons leven hebben meegemaakt. Meerdere malen wellicht. Het gaat om de angst om iets mis te lopen, meestal is het een geweldige unieke aanbieding. 

Daarom kan het creëren van een gevoel van urgentie zo’n effectieve verkoopstrategie zijn. Het doel is om een onmiddellijke reactie bij jouw doelgroep te activeren, waardoor jouw prospects onmiddellijk in actie komen in plaats van te wachten (en waarschijnlijk nooit daadwerkelijk een aankoop doen).

Enkele voorbeelden van hoe een verkoper de FOMO-techniek kan gebruiken, zijn onder meer:

  • Dit is de laatste die beschikbaar is voor deze speciale prijs
  • We bieden 25% korting voor nieuwe klanten die zich alleen vandaag aanmelden
  • Als je je nu aanmeldt, ontvang je een gratis introductietraining

De ‘voor wat, hoort wat’ afsluiting

Prospects vragen vaak routinematig om zaken als extra kortingen of extraatjes, omdat ze denken de overhand te hebben. Je kan dit van tevoren plannen door goedkeuring van jouw baas te vragen voor bepaalde aanbiedingen. De truc hier is om jouw aanbod voorwaardelijk te maken. Als de prospect bijvoorbeeld om een lagere prijs vraagt, zou je kunnen zeggen: ‘Natuurlijk! Maar de enige manier waarop ik dat kan doen, is door vandaag het contract te ondertekenen.’ Dit maakt de pot zoet voor jouw klant en versnelt het sluitingsproces voor jou. Een win-win situatie dus.

De afsluitende vraagtechniek

Succesvolle verkopers weten hoe belangrijk het is om indringende vragen te stellen. Dit stelt hen in staat om de behoefte, het verlangen en / of het pijnpunt van elke klant te ontdekken, evenals mogelijke bezwaren die zich kunnen voordoen, zodat ze van tevoren kunnen worden voorbereid. Het sluiten van de verkoop in de vorm van een vraag kan jou ook helpen om te peilen waar jouw prospect zich in het proces bevindt.

Als je bijvoorbeeld vraagt: 'Lost mijn aanbod je probleem op?' en de klant zegt 'nee', kun je  doorgaan met verkopen. Een ja zou het groene licht zijn om het contract te tekenen. Of je zou iets kunnen vragen als: "Is er een reden waarom we nu niet verder kunnen gaan?" Zo kun je zien of de prospect klaar is en, zo niet, waarom ze nog niet overtuigd zijn.

De techniek van wegnemen

Deze laatste strategie is een interessante omdat het gebaseerd is op omgekeerde psychologie. Het speelt in op het concept dat wanneer je iets wegneemt, het een nog sterker verlangen kan creëren. Als jij een klant hebt die bezwaar maakt op basis van prijs, verwijder je een service of functie en presenteer je deze met de aanbieding met korting. De kans is groot dat ze zich meer richten op wat je hebt weggehaald dan op de lagere prijs.

De kunst van het sluiten van de deal is iets dat elke verkoper probeert te beheersen. Voor sommigen komt dit vanzelf. Voor de meesten gaat het om het leren, ontwikkelen en versterken van de juiste technieken. Er zijn heel veel verschillende afsluittechnieken. Natuurlijk gebruik je die technieken die passen bij jou, jouw klanten en jouw product of dienst. Probeer deze 4 Afsluitstrategieën voor meer verkoopsucces eens uit. De kans is groot dat je al snel verbeterde resultaten zult zien.

>