5 lessen om als bedrijf te leren van het voetbal

5 lessen om als bedrijf te leren van het voetbal

 

Op het moment dat ik dit schrijf is het Wereldkampioenschap Voetbal alweer bijna aan zijn einde gekomen. Ik ben nog maar net bekomen van de verrassing van gisteravond, toen Kroatië won van Engeland. En eerlijk gezegd, had ik het eigenlijk wel een beetje gehoopt en verwacht.

Met de finale van dit WK in zicht, zag ik gisteren een interessant artikel voorbij komen over hoe kleine bedrijven / ondernemers kunnen leren van het voetbal. En ik deel graag die inzichten met jullie.

De waardevolle lessen zijn onder meer het hebben van een duidelijke strategie, snel leren van ‘fouten’, vasthoudendheid en het hebben van een doelgerichte mindset. Dit zijn de kwaliteiten die een succesvol voetbalteam vormen, maar die eigenaren van kleine bedrijven ook kunnen toepassen op hun bedrijf.

Duidelijke strategie

De overeenkomst tussen voetbal en het bedrijfsleven is vooral het hebben van een duidelijk plan. Het hebben van een duidelijk speelplan betekent het verschil tussen winnen en verliezen. Weten wat je sterke punten zijn en hoe je die het best tot hun recht kunt laten komen. Je moet er in blijven geloven en niet gelijk het hele plan overboord gooien als het tegenzit. Aan de andere kant moet je ook begrijpen dat wanneer iets langere tijd niet goed werkt, je wellicht kleine aanpassingen moet doen om succes te krijgen.

Wanneer je in balbezit bent, moet je proberen te scoren

Wanneer de voetballer de bal in zijn bezit heeft is het zinloos om maar te dribbelen en de bal rond te spelen. Een voetballer moet ook een poging doen om te scoren. Ook in het bedrijfsleven geldt dat wanneer je in contact bent met een klant je een poging moet doen om te scoren. Vragen om de afspraak of vragen om de order. Een eigen doelpunt komt ook in het bedrijfsleven maar zelden voor.

Elke nederlaag geeft de kans om te leren

Elke negatieve ervaring biedt de mogelijkheid om ervan te leren. Wanneer een voetbalteam een wedstrijd verliest, worden er na afloop eindeloos analyses gemaakt om te zien waar het mis is gegaan. Was de strategie niet goed, wat waren de zwakke schakels, enzovoort. Ondernemers en teammanagers weten dat fouten erbij horen, maar je kunt die fouten op termijn wel tot een minimum terugbrengen. Om te kunnen slagen hoort het erbij dat je soms faalt, maar daarvan ook weer snel leert om met de opgedane kennis weer stappen vooruit te zetten.

Analyse

Voetbalcoaches geven continue feedback richting hun spelers. Of het nu is tijdens de training, tijdens de wedstrijd of na afloop. Deze feedback is heel belangrijk voor de meeste spelers om hun prestaties te kunnen verbeteren. Managers en ondernemers zouden dit, naar mijn mening nog vaker moeten doen. Ben je bijvoorbeeld een verkoopmanager? dan zal je moeten welke en hoeveel activiteiten er gedaan worden door de verkopers en wat het resultaat is daarvan. Bij sturen is ook hier een essentieel punt. Dit kan je als manager doen of door middel van een interne of externe coach.

Ook als zelfstandig ondernemer kun je dit zelf doen, maar kun je hier ook hulp voor inschakelen.

Zorg voor de beste spelers in jouw team

Voetbalclubs zijn natuurlijk altijd op zoek naar getalenteerde spelers. En zijn ook bereid om te betalen voor externe stafleden als trainers, coaches, teammanagers etc.

Ook als bedrijf kun je dit kopiëren. Je zal soms afscheid moeten nemen van een lid van jouw team omdat hij zelf vertrekt of omdat hij niet presteert. Daar kun je zelf een vervanger voor scholen en trainen totdat hij het gewenste niveau heeft of je haalt die kwaliteit val van buiten.

Als zelfstandig ondernemer kun je ook een team om je heen bouwen. Denk aan een specialist voor social media, een virtual assistant, een business coach of een websitebouwer.

Weet jij nog meer overeenkomsten tussen voetbal en het bedrijfsleven?

 

>