Begin met het einde in gedachten

“Begin met het einde in gedachten”

Deze quote van Stephen Covey komt uit zijn boek “The 7 Habits of Highly Effective People”. Een boek over persoonlijke ontwikkeling.

Hoewel deze het 30 jaar geleden is dat Covey deze eenvoudige uitspraak deed, is het nog steeds een goed advies. Wanneer je interviews met succesvolle leiders leest, zie je dat dit advies door veel van hen is toegepast. Dus:

Continu nieuwe klanten krijgen

Werk naar een visie!

De meeste succesvolle ondernemers hebben één ding gemeen met elkaar, een visie. En het is het vasthouden aan die visie, dat hen vooruit blijft stuwen. Ook bij tegenslag en uitdagingen gedurende hun weg naar hun doel.

Kan die visie veranderen?

Tijdens jouw reis om jouw doel te halen, kan jouw visie veranderen en zal je aanpassingen doen in jouw dagelijkse werkzaamheden.

Zonder een einde in gedachten, blijf je maar in rondjes draaien en loop je het risico dat de kleinste teleurstellingen je van je pad afbrengen.

Een oefening om jouw visie te bepalen

Schrijf op wat je het allerliefst zou willen bereiken met jouw bedrijf en jouw privéleven. Het is hierbij niet nodig om dit doel SMART te maken. Het maakt niet uit of het op dit moment niet reëel lijkt of binnen welke termijn je dit wilt bereiken. Bijvoorbeeld: Ik wil beschikken over 10 vastgoedunits beschikken die ik verhuur. Ik wil 1 miljoen om mijn bank hebben staan. Ik wil een hypotheekvrij huis. En ik wil veel vrije tijd met mijn gezin kunnen doorbrengen.

Het eerste doel is het droomdoel. Het mooiste is om dit te visualiseren. Maak een dreamboard met foto’s die dit droomdoel uitbeelden. En hang het op een zichtbare plek in jouw werkruimte.

Volgende stap is om op te schrijven welke reële doelen hier aan zouden kunnen bijdragen en in welke termijn. Bijvoorbeeld over 1 jaar wil ik 250.000 euro omzet hebben gedraaid en 100.000 euro op de bank hebben staan. En ik wil elke maand een minivakantie met mijn gezin.

Dit is jouw werkdoel. Hiermee ga je aan de slag. Schrijf voor jezelf op wat hiervoor nodig is elk kwartaal. Bijvoorbeeld 62.500 euro omzet per kwartaal. Een groei van mijn e-maillijst met 500 personen per kwartaal.

Dit is jouw 90 dagen doel. Vervolgens deel je jouw 90 dagen doel op in een maanddoel. In dit voorbeeld is jouw maanddoel dus 21.000 euro omzet en een groei van jouw e-maillijst met zo’n 175 personen.  

Nu moet je nog een actieplan maken. Stel jezelf nu de volgende vragen Wat moet ik doen om dit te bewerkstelligen? Hoeveel verkopen moet ik elke maand hebben? Hoeveel verkoopgesprekken moet ik daarvoor hebben? Hoeveel bezoekers op mijn internetsite moet ik daarvoor hebben? Enzovoort.

Ik help je graag om met jou samen deze doelen en vooral ook het actieplan op te stellen. Benieuwd hoe? In een gratis strategiegesprek bekijken we hoe je jouw doelen kunt behalen.

>