De Grootste Omzet Killer Is Jouw Inbox
Wat ik zie als waarschijnlijk de grootste ‘omzet killer’ voor ondernemers en verkopers is hun inbox.
Ze hebben hun inbox de hele dag openstaan, waarschijnlijk wachtend op die ene pop up van hun mailprogramma waarin staat: “Ik wil met je in zee gaan, waar kan ik tekenen?” Maar hoe vaak gebeurt dat nu eigenlijk. Waarschijnlijk hoogstens één of twee keer per maand.Veel ondernemers en verkopers zeggen me dat ze niet toekomen aan prospecting of follow up per telefoon, daarom zeg ik:
Ik zou je willen aanraden om je mailbox (de grootste omzet killer dus) te sluiten tijdens prospecting taken.
Zelf ben ik een voorstander van ‘Prospecting Blocks’ ook wel ‘Golden Hour’ of ‘Power Hours’ genoemd. Je plant een uur prospecting in en sluit vervolgens alles af. Dus geen inkomende calls, geen mail, geen social media.
Dus wanneer je tijd blokt om bijvoorbeeld tussen 9 en 10 uur telefonisch prospecting of telefonische follow up te gaan doen, sluit dan je inbox, facebook, instagram en alle andere mogelijke afleidingen en FOCUS op bellen. Een uur bellen, kan betekenen dat je 30 telefoontjes pleegt in dat ene uur. Stel dat je een contactratio hebt 25%, dan betekent dat je 8 gesprekken hebt gevoerd. En met een conversie van 25% betekent dat 2 afspraken. Dat kunnen zoom-calls of skype calls zijn of misschien heb jij liever live afspraken. Kijk eens voor jezelf wat dat zou kunnen opleveren.
Administratie zou slechts 45 minuten per dag mogen kosten
Je kunt alle administratie die bij prospecting hoort doen in 45 minuten per dag.
Wanneer iemand je een e-mail stuurt of een gesprek met je begint op een ander kanaal, mail ze dan niet terug. Maar ALTIJD bellen.
Mailen is meestal een grote vergissing. Want jij denkt ik stuur hen snel even een mail met antwoord wat ze willen, maar vervolgens komen ze met nog een vraag en nog één. Wanneer je 30 of 40 actieve prospects hebt, ben je zo drie tot vier uur op een dag bezig met e-mailen en social media.
Dus… gebruik die telefoon. Geef hen antwoord per telefoon. Vraag of ze nog meer vragen hebben, maak eventueel een vervolgafspraak of sluit de deal.
Wanneer moet je dan wel die e-mail taken doen?
E-mail taken kun je het beste een half uurtje in de ochtend (einde ochtend) doen en een half uurtje in de middag.
De les hier is dus:
Doe activiteiten die geld opleveren (Money Making Activities; klinkt in het Engels toch net iets beter 😉 )
Denk eraan je krijgt niet betaalt om je e-mail te checken.