Meer omzet in het laatste kwartaal

Meer omzet laatste kwartaalHet laatste kwartaal is begonnen. Bij veel bedrijven is het nog maar de vraag of ze de omzetdoelstelling gaan halen dit jaar. Ja natuurlijk hebben we weer een crisis jaar achter de rug, maar daar hadden we in de omzetdoelstelling al rekening mee gehouden. En dus zullen we nu actie moeten ondernemen om de omzet voor dit jaar nog te laten stijgen. En wanneer we het goed aanpakken, kunnen we daar het eerste kwartaal van volgend jaar ook nog van profiteren.

Tips voor het laatste kwartaal

Wat kun je nu doen om Q4 ook daadwerkelijk een goed kwartaal te laten worden? En op deze manier het laatste kwartaal met een prima omzet af te sluiten?

  1. Kijk nog eens kritisch naar de pijplijnDoor alle lopende offertes in kaart te brengen onder vermelding van het offertebedrag en de verwachte scoringskans, krijg je een duidelijk beeld van de mogelijkheden. De focus moet liggen op die offertes waarbij de beslissing sowieso in het laatste kwartaal zou moeten vallen en waarbij de scoringskans het hoogst is. Op deze manier kannibaliseer je niet op de targets van volgend jaar en steek je geen onnodige energie in offertes met weinig kans.
    Kijk ook naar verse leads. Kwalificeer deze zo snel als mogelijk en neem deze op in jouw salesproces.
  2. De doelstelling omhoog
    Door de doelstelling op te schroeven bereik je dat alle salesmedewerkers een tandje bij moeten zetten. Overdrijf het niet, de targets moeten immers nog wel smart zijn.
  3. Een war room inrichten
    De war room is een commando kamer. Hier komt het verkoopteam tezamen om zich te concentreren op de uitdaging waarvoor het staat. Zorg ervoor dat op de wanden de successen, resultaten en lopende deals worden opgehangen. Maak het visueel. Zorg daarbij voor voldoende inspiratie.
    Ook als zelfstandig ondernemer kan je een war room creëren door A3 vellen papier op te hangen met de doelstellingen, de lopende offertes en de prospects waarbij je dit laatste kwartaal nog aan tafel wilt zitten.
  4. Geef geen korting, maar bied meer waarde
    Veel verkopers grijpen naar het wapen van meer korting. Maar door de korting loopt de marge hard achteruit. En marge is juist bij veel bedrijven op dit moment al minimaal. Dus wanneer je iets extra’s wilt doen, geef dan ook echt iets extra’s aan de klant. Bijvoorbeeld een extra servicebeurt, één maand gratis coaching via Skype, betaling in termijnen etc.
  5. Plan tijd voor acquisitie
    Vergeet niet om tijd in te plannen voor koude acquisitie. Door bijvoorbeeld een salesboost ochtend te organiseren. Een ochtend waarop iedereen prospects gaat bellen of bestaande, tevreden klanten gaat bellen voor twee referenties. Dit heeft ook positieve effecten voor het eerste kwartaal van het volgende jaar.
  6. Betrek het hele bedrijf
    Om echt goed resultaat te boeken is het verstandig het hele bedrijf erbij te betrekken. Stel iedereen binnen het bedrijf op de hoogte van de actie waar de salesafdeling mee bezig is. Hou hen regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen. Nog mooier is het om ook de overige afdelingen een rol te geven in het project. Bijna elke afdeling heeft klantcontact en hoort en ziet iets. Door met elkaar te communiceren kan er iets moois ontstaan.
    Zelfstandige ondernemers doen er verstandig aan om hun netwerk aan te spreken. Laat weten dat er een eindejaarsactie is of vraag jouw netwerk om referenties.

LET OP:
Er zijn genoeg oplossingen om alsnog je target te kunnen halen in het laatste kwartaal van dit jaar. Ik help je graag op weg, met een GRATIS Business Breakthrough Coaching sessie. Zet nu de eerste stap naar meer omzet en neem contact met ons op voor meer informatie, of bel 06-29996646.

 

 

>