Het perfecte verkoopgesprek (Stap 1)

Perfecte verkoopgesprekHet perfecte verkoopgesprek

Wat zijn nu de meest cruciale stappen in het perfecte verkoopgesprek.
Ik heb met verschillende verkooporganisaties en verkopers gewerkt, veel boeken over verkoop gelezen en veel trainingen gevolgd. En het volgende is wat volgens mij een zeer krachtig en succesvol verkoopgesprek is. Uiteraard moet het stappenplan voor iedereen op maat gemaakt worden, afhankelijk van product of dienst. Maar de basis van deze stappen zal effectief blijken.

Een klein aantal stappen om het proces simpel te houden. Verwijder alle onderdelen die tijd kosten en niet direct bijdragen aan meer klanten en meer omzet.

Deze cruciale vijf stappen moeten in elke verkoopsituatie terugkomen. Of het nu gaat om een persoonlijk verkoopgesprek, via de telefoon of via het internet:

  1. Begroeting
  2. Vaststellen van wensen en behoeften
  3. Product selecteren en presenteren / waarde creëren
  4. Aanbieding / Voorstel
  5. Afsluiting

De vijf stappen zal ik stap voor stap beschrijven. Denk eraan, dat je uiteraard je eigen woorden gebruikt. En het proces zoveel mogelijk aanpast aan jouw doelgroep, product en dienst.

Stap één: Begroeting

Het doel van de begroeting is om jezelf en jouw bedrijf te introduceren, een goede indruk te maken en de klant gerust te stellen. Mijn doel hier is om de basis te leggen voor de verdere stappen in het gesprek.

Voorbeelden van begroetingen:

  • “Welkom. Fijn dat u ons bezoekt. Waar kan ik u informatie over geven?” (De overgang naar de volgende vier stappen)
  • “Hallo, Fijn dat u de tijd neemt om mij te ontvangen vandaag. Vertelt u eens, wat weet u inmiddels al, zodat ik niet onnodig tijd van u neem?”
  • “Leuk u vandaag te ontmoeten, en bedankt voor uw tijd. Welke informatie kan ik u geven om uw tijd zo goed mogelijk te gebruiken?”

Elke van bovengenoemde begroeting doet wat mensen willen doen. Het bouwen aan een goede verstandhouding of “het vriendjes maken”, bewaren we voor later in het proces wanneer de klant dat ook wilt. Na elke begroeting ga je onmiddellijk over naar stap 2.

 

>