Er is niet één overduidelijke vraag om jouw klant ja te laten zeggen. Je moet er wel wat voor doen. Je zal hun vertrouwen moeten winnen om überhaupt het einde te kunnen halen. Dit kan je bereiken door in het gesprek te bouwen aan een goede relatie. En misschien nog wel belangrijker, luisteren naar de behoeftes van de klant. Dit kan je bereiken door open vragen.
Je kunt niet in een gesprek alleen maar jouw product of dienst presenteren en dan vragen om de sales. Het is meer dan alleen maar de klant overtuigen met verkooppraatjes. Je zal ook goed moeten luisteren om te weten, welke vragen je moet stellen.
Wanneer je hun behoeftes volledig begrijpt, weet je ook welke vragen je moet stellen. Krachtige open vragen geven jouw waardevolle antwoorden, die jou kunnen helpen om de juiste oplossing voor te stellen aan jouw klant.
Open vragen, zoals “Wat zijn jouw lange termijn doelen?”, “Waarom is dit belangrijk voor jou?” of “Wat zou dat met jou of jouw bedrijf doen?” kan zeer belangrijke informatie opleveren. Stel dergelijke vragen, maar luister ook goed naar de klanten en vat hun antwoorden ook samen. Wanneer de klant ziet dat je goed luistert, ben je al een stap verder naar de sales.
Tenslotte, wat we de klant vragen is belangrijker dan wat we de klant vertellen. Het is nu de hoogste tijd, dat je jezelf gaat afvragen welke type krachtige open vragen jij zou moeten vragen tijdens jouw calls met klanten. Vragen die zeer zeker belangrijke informatie opleveren. Wanneer je daar hulp bij nodig hebt, aarzel dan niet om met mij contact opnemen. Samen, gaan we meer verkopen.