Daar zit je dan, een fantastische ondernemer of verkoper, met een geweldig product. En waarschijnlijk is het met genoeg hard werken en toewijding in potentiële cash cow. Maar het zijn alleen de verkoopgesprekken die tegenvallen.
Wist je dat de gemiddelde persoon in 1 op de 4 sales calls een deal sluit? Je leest het goed, 25% van de sales calls zijn succesvol voor de gemiddelde ondernemer of verkoper.
Maar jij wilt niet gemiddeld zijn. Je wilt er bovenuit springen.
Hier is mijn nummer één tip en de eerste stap om jou op gang te krijgen voor verkoopsucces.
Stop met typen en pak de telefoon
Tegenwoordig, in dit digitale tijdperk, kunnen we makkelijk een week lang zonder ECHT menselijk contact. We zitten zonder probleem, de hele dag mails te lezen, beantwoorden en nieuwe e-mails te sturen, maken een nieuwe blog of werken nog even onze administratie bij. Het is dus niet moeilijk om een hele week druk te zijn zonder iemand in real life te spreken. Of dit nu telefonisch is of dat deze persoon tegenover jou zit.
Waarom zijn sales calls nog steeds de meest effectieve manier om een deal te sluiten?
E-mails kunnen makkelijk worden genegeerd. Wie heeft er nog meer een inbox met een paar honderd ongelezen e-mails? We hoeven niet te antwoorden op e-mails tot we er klaar voor zijn. Dit betekent dat onze prospect (potentiële klant) zelf zijn moment kan kiezen om te antwoorden op jouw voorstel of om met jou te gaan werken. En daar kunnen we niets (of in ieder geval weinig) aan doen.
Tekst kan vaak verkeerd overkomen of worden begrepen. Wanneer je moeite hebt om tot de kern te komen of de juiste woorden te vinden in mails, zou het je klanten kunnen kosten.
We vertrouwen mensen die we spreken eerder. Denk er maar eens over na, mensen beoordelen elkaar in minder dan 5 seconden. In die tijd beoordelen wij iemands integriteit, karakter en of we of hem leuk vinden of niet. Het is zelfs makkelijker om vertrouwen te scheppen gedurende een telefoon, skype gesprek of een persoonlijke ontmoeting.
Zou jij een nieuwe Porsche kopen via een e-mail? Nee? Ik dacht het niet. Wanneer je premium producten verkoopt, willen mensen weten met wie zij te maken hebben. Denk aan de theorie van ‘Know, Like and Trust’. Mensen moeten jou leren kennen, leuk gaan vinden en gaan vertrouwen (en dat gaat in die volgorde), voordat ze gaan kopen. Ze zullen vragen gaan hebben, ze willen bevestiging krijgen en jij wilt zeker weten dat ze niet weglopen met bedenkingen. Dit is ongelooflijk moeilijk om te doen zonder een echt gesprek.
Zo daar heb je je redenen, Start met bellen!!