Technologie sluit geen deals, jij wel!

Ben je als zelfstandig professional of verkoper te afhankelijk geworden van technologie om de verkoop voor jou te doen? Jouw succes hangt af van hoe goed je verkoopt, niet hoe goed je met je ‘technologische speelgoed’ speelt.

Technologie geeft mensen de illusie dat ze meer verbonden raken, terwijl het in werkelijkheid hun sociale vaardigheden schaadt.

Liken, delen, ‘favoriet maken’ van en reageren op berichten lijkt misschien een oprechte manier om waardevolle relaties op te bouwen of te onderhouden, maar geen enkele hoeveelheid likes of duim-omhoog-knoppen zal de echte menselijke interactie vervangen.

Als je echt wilt opvallen en jezelf wilt onderscheiden, zal je meer afstand moeten nemen van technologie en in echte gesprekken stappen. Stop met typen en sms’en en begin met praten!

Ga terug naar wat echt werkt – Een persoonlijke connectie

Technologie zal nooit een tekortkoming in je verkoop- en communicatieve vaardigheden compenseren.

Verkopen is en zal altijd gaan over mensen en samen goede zakelijke relaties opbouwen.

Terwijl jouw concurrentie tijd verspilt met het typen van eindeloze e-mails naar potentiële klanten die proberen aan hen te verkopen, moet je met jouw potentiële klanten praten en de deals sluiten.

Als je klaar bent om niet meer alleen te praten over jouw verkoopproblemen en echt actie wilt ondernemen om de juiste veranderingen aan te brengen, kun je een aantal van de volgende slimme verkoopmethoden gaan proberen:

1) Ga Communiceren face-to-face, oog-om-oog

Je kunt geen meeting veilig stellen als je ze alleen virtueel benadert als een van de duizend. Wil je iemand zich echt belangrijk laten voelen? Pak dan de telefoon op, maak een afspraak of plan een videogesprek. Face-to-face- of telefoonverbindingen overtreffen virtuele connecties. De telefoon is nog steeds het meest nauwkeurige wapen dat je hebt om een meeting veilig te stellen.

2) Stop met robotscripts

Hoewel je een roadmap en een plan nodig hebt, inclusief enkele geoefende zinnen, zorg dat je wegblijft van eentonigheid en grijsheid van het onthouden van scripts die net zo klinken als elke andere voicemail of e-mail die je potentiële klanten al ontvangen. Proactieve en productieve echte gesprekken leveren resultaten op, niet woord voor woord scripts.

3) Onderscheid jezelf

Stop met het volgen van de grote massa. Het feit dat iemand zegt dat sociale media de snelste manier is om te verkopen en je bedrijf te laten groeien, wil nog niet zeggen dat het voor jou werkt. Doe het anders! Wees jezelf. Wees bereid om lang genoeg andere manieren te proberen, om te beoordelen wat de beste manier is om je omzetdoelen te bereiken.

4) Onderneem (de juiste) actie

In mijn advieswerk zie ik veel professionals hun dagen doorbrengen met het verzenden van e-mail na e-mail, tekstbericht na tekstbericht, in een poging om met iedereen en hun moeder in contact te komen op sociale media. Ze realiseren zich niet dat ze alleen maar bijdragen aan het vullen van de toch al opgeblazen en overvolle inboxen en tijdlijnen van hun prospects. Ze zijn niet bereid om achter de façade van technologie vandaan te komen en in die rommelige wereld van persoonlijke relaties te stappen. Doe wat we vroeger deden – persoonlijk met iemand praten. Neem het risico dat mensen je leren kennen!

5) Meng hightech met echt contact

Ik zeg niet dat je je devices en je communicatie via sociale media helemaal moet laten vallen. En dat e-mailmarketing funnels onnodig zijn. Deze vormen namelijk een uitstekende basis voor de algemene boodschap van je bedrijf. Gebruik ze als onderbouwing van de geloofwaardigheid van wat je persoonlijk zegt. Onthoud gewoon dat zelfs de meest boeiende e-mailcampagne alleen bedoeld is om een gesprek te beginnen. De echte magie gebeurt met het ene en belangrijkste verkoop ingrediënt: dat ben jij. Jij bent de belangrijkste tool in je toolbox. Dus zorg dat jij je verkoopvaardigheden op het juiste niveau hebt.

Ik ben er helemaal voor dat technologie onze bedrijven beter maakt, maar waar trekken we de grens? Dus ik daag je uit om afstand te nemen van je ‘speelgoed’ en echte relaties op te gaan bouwen. Pak de telefoon op, maak verbinding en voer een echt gesprek. Wees die onschatbare connectie en waardevolle ervaring waar je klanten naar verlangen.

Onthoud dat jouw succes afhangt van hoe goed jij verkoopt, niet hoe goed je met je ‘speeltjes’ speelt.

>