Vakantiestress

Vakantiestress, ik werd er gek van

Elke keer als de vakantie voor de deur stond had ik vakantiestress.
En dan niet of ik alles wel ingepakt had of dat onze campervan er wel klaar voor is, maar vakantiestress voor mijn bedrijf. 

Er waren altijd nog mega veel dingen te doen: 
De BTW aangifte doen
De BTW aangifte betalen
Social Media posts vooruit inplannen
Facturen betalen
Facturen versturen
Prospects bellen

Ik liep al dagen als een kip zonder kop rond om allerlei dingen gedaan te krijgen binnen mijn business. Met als gevolg dat het wel eens is voorgekomen dat wij alle vier al in onze camper zaten en ik zei: "ik moet nog even naar binnen. Ik ben de BTW aangifte vergeten."
Nu is dat niet zo'n klus (wanneer je administratie op orde is), dus dat was snel geregeld. Echter bij thuiskomst bleek dat ik hem dus wel had ingevuld en verstuurd, maar dat ik vergeten was deze te betalen.

Dit kon niet meer langer. Er moest iets veranderen... de oplossing:

Plannen

Ik heb al eerder geschreven over het plannen van omzet en jouw verkopen. Daar ga ik het vandaag niet over hebben. Maar op eenzelfde wijze kijk ik ook naar de andere activiteiten binnen mijn bedrijf. 

Administratie

Te beginnen met mijn administratie. Ik zet letterlijk in mijn agenda de dagen dat ik mijn BTW aangifte ga doen (en betalen !!) Dit doe ik meestal 14 dagen na het begin van het nieuwe kwartaal. Dan weet ik zeker dat de belastingdienst zijn geld op tijd ontvangt en ik geen boete krijg. 

Ook plan ik het versturen en betalen van facturen. Dit doe ik wekelijks in MoneyMonk. Maar ik zet het in mijn agenda, zodat ik er tijd voor vrijgemaakt heb. Alternatief voor MoneyMonk zou kunnen zijn e-boekhouden kunnen zijn 

Verkoop

Ook mijn verkoop plan ik tegenwoordig in. Natuurlijk heb ik een verkoopplan gemaakt voor het hele jaar. In de agenda heb ik vaste momenten zitten voor strategiegesprekken en ik blok gedeeltes van mijn agenda voor follow up calls, mails en 'koude acquisitie'. De koude acquisitie zijn meestal niet zo koud als het klinkt, maar daar lees je elders wel meer over.

Het liefste plan ik de week na mijn vakantie alvast vol met afspraken. Op deze manier heb ik na mijn vakantie voldoende mogelijkheden om direct nieuwe omzet binnen te halen. 

Social Media

Natuurlijk zijn er tegenwoordig voldoende mogelijkheden om jouw social media vooraf in te plannen. Facebook heeft zelf de mogelijkheid om jouw posts in de toekomst te plannen. Maar LinkedIn, Twitter en Instagram hebben dat nog niet. 

Dus wanneer je deze media gebruikt, kan je van tools gebruik maken als recurpost, later en hootsuite. Vaak zijn deze tools voor een groot gedeelte gratis, maar voor uitgebreidere functies ben je dan een kleine vergoeding per maand verschuldigd.

Marketing

Naast de social marketing is e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van mijn business. Voor e-mailmarketing gebruik ik Activecampaign. Via Activecampaign kun je losse mails vooraf inplannen. Maar natuurlijk kun je ook automations gebruiken om structureel de juiste mails naar de juiste segmenten van jouw lijst te sturen. Dit geeft zo'n relaxed gevoel.

Verder zijn webinars ideaal om jezelf te laten zien en te verkopen. Webinars geef ik meestal live, maar wist je dat het ook mogelijk is om een goede webinar keer op keer te herhalen, zonder dat je er zelf bij bent? WebinarJam heeft deze mogelijkheid. Zorg er dan wel voor dat je WebinarJam samen met EverWebinar aanschaft. Dan kunnen jouw webinars gewoon doorlopen terwijl jij in Spanje, Kroatië of Alaska zit. En komen de verkopen gewoon binnen en is die vakantiemaand geen dode maand. Hoe cool is dat?

Naast deze tools sluit ik mijzelf nooit helemaal af van mijn bedrijf. 
Ik heb mijn laptop en telefoon altijd mee, wanneer ik op vakantie ga. Maar ik hoef niet meer elke dag met slechte wifi en slecht mobiel netwerk te klooien, omdat ik nog zo nodig moet werken. En als het echt moet kan ik natuurlijk (wanneer ik wel goed netwerk heb) een webinar of coaching call via Skype / Zoom of WebinarJam doen.

Zo lag ik een paar jaar geleden op een strandje in Spanje terwijl ik van een groot bedrijf per mail een aanvraag kreeg om voorstel te doen voor een coachingstraject voor een verkoopmedewerker. Binnen twee uur had ik gereageerd. En de volgende ochtend (op een ander strand) kreeg ik akkoord voor een coachingstraject van 6 maanden. Hoe lekker is dat?

Ik hoop dat dit jou ideeën geeft om jouw vakantiestress te verminderen en lekker relaxed van je vakantie en jouw gezin te genieten.

Fijne vakantie.

P.s. in dit artikel heb ik een aantal programma's genoemd die ik gebruik, of die mij een goed alternatief lijken. Hier nog even alle genoemde programma's op een rijtje:

Boekhouden
MoneyMonk (via deze link 25% korting cadeau voor het eerste jaar)
E-boekhouden.nl 

Webinar
WebinarJam (De eerste 60 dagen voor slechts $1 op proef)
WebinarJam EverWebinar Bundle

EverWebinar Get your FREE trial now

Social Media
RecurPost
Hootsuite

EverWebinar Get your FREE trial now
>