Verbod op telefonische verkoop?

Verbod op telefonische verkoop?

Het was groot in het nieuws gisteren. Verbod op telefonische verkoop!
De overheid wil strengere wetgeving voor ongevraagde telefonische verkoop. Volgens de Staatssecretaris van Economische Zaken ergert de helft van de consumenten hieraan. Is er straks een verbod op telefonische verkoop?

Op dit moment mogen consumenten alleen worden gebeld, wanneer ze niet staan opgenomen in het Bel-me-niet Register. Nu moeten consumenten nog zelf aangegeven dat zij opgenomen willen worden in het Bel-me-niet Register. Een soort Opt-out regeling. Sta je op die lijst, dan zal je in principe niet worden gebeld.

Het kabinet wil dit nu gaan veranderen. In de toekomst mag je dan alleen nog maar gebeld worden, wanneer je daar zelf toestemming voor hebt gegeven. Zoals het nu ook is geregeld bij het sturen van nieuwsbrieven per e-mail en aanbiedingen per mail.

Een verbod op telefonische verkoop…. dat gaat er dus niet komen.

Wat zijn de gevolgen voor jouw bedrijf?

Voor veel MKB bedrijven of eenmanszaken zal dit niet veel uitmaken. Zij doen vaak niet aan koude acquisitie zoals bijvoorbeeld energiemaatschappijen of internetproviders dat doen. Voor hen is koude acquisitie in de meeste gevallen niet meer zo koud. Als het goed is bel je nu ook al niet zomaar Jan en alleman. Maar bel je gericht mensen naar aanleiding van hun aanwezigheid bij een evenement, het verzoek om informatie of wanneer het een oude of bestaande klant is.

koude acquisitie

Veel ondernemers hebben de afgelopen periode al veel aanpassingen moeten doen vanwege de nieuwe AVG wetgeving. Door deze AVG wetgeving, moet je als bedrijf ook eerst de klant / consument om toestemming vragen om hen op de hoogte te houden door middel van nieuwsbrieven of aanbiedingen. Dit zou je dus kunnen uitbreiden door hier ook telefonie expliciet te benoemen.

Komt er ook een verbod op bellen naar oude klanten?

Voorlopig komt er nog geen verbod op het bellen naar oude klanten. Hier is door de Consumentenbond wel om gevraagd. Zij hanteren het standpunt “Geen klant, geen contact”.

Dus is mijn advies zeker om oude klanten weer eens te bellen en het gesprek aan te gaan.

Maar alleen wanneer je ook zeker iets hebt aan te bieden, waar men ook zeker iets aan heeft.

Dus wanneer je financieel adviseur bent en vorig jaar de belastingaangifte hebt gedaan voor een aantal personen, is het must om deze personen weer te bellen om ook voor dit jaar de aangifte te verzorgen.

Of wanneer je een schilder bent, kun je jouw klant van vier jaar geleden weer bellen om aan te bieden de staat van het schilderwerk te controleren.

Business to Business

Tot nu toe lijkt het erop dat de strengere regelgeving alleen gaat gelden voor telefonische verkoop aan particulieren.

Met de komst van de nieuwe AVG was het al niet meer toegestaan om het directe nummer  te bellen van een potentiële klant. Je mag die potentiële klant nu alleen nog maar benaderen via het algemene of centrale nummer.

Wanneer gaat de nieuwe regeling in?

Dat kan nog wel even duren. Er zal nu eerst een voorstel gemaakt moeten worden voor een wetswijziging. Nadat de Tweede en Eerste Kamer hier goedkeuring aan hebben gegeven zal de wijziging ingaan.

Wat kan je nu zelf al doen?

Ondanks dat we nog niet weten hoe de wetgeving er precies uit gaat zien, is het nu al mogelijk om klanten of relaties toestemming te vragen voor telefonische contact. Hiermee voorkom waarschijnlijk dat je eenzelfde hoeveelheid werk moet doen als bij de invoering van de AVG in mei 2018.

Doe dit op dezelfde wijze als bij de toestemming voor het gebruik van e-mail. Dus wees expliciet en zo volledig mogelijk in wat je (eventueel) gaat doen met dit telefoonnummer.

Bij bestaande relaties kun je dit doen, wanneer er zich een volgende gelegenheid voordoet. Bijvoorbeeld, wanneer men opnieuw iets kan downloaden (whitepaper, checklist of e-book) of wanneer men zich aanmeldt voor een bijeenkomst of webinar.

Bij nieuwe relaties, klanten of inschrijvingen op jouw nieuwsbrief kun je dit natuurlijk direct doen. En let op: net zoals bij het gebruik van e-mail ga je hen niet verplichten om de keuze aan te vinken.

Updates

Over deze regeling zal ongetwijfeld nieuwe informatie komen. Ik zal dan ook mijn best doen om dit artikel up-to-date te houden. Mocht jij tips of informatie willen delen over dit onderwerp, dan kun je dat uiteraard hieronder delen.

>