Zeg geen nee voor jouw klant…

Helaas horen we het allemaal wel eens. Een klant die zegt: “Ik wil er nog even over na
denken. Bel me maar over een week.” Sterker nog, het is de meest gehoorde opmerking nadat wij (verkopers en ondernemers) een voorstel hebben gedaan. Ondernemers en ook Verkopers hebben nog steeds problemen om hun prospects een beslissing te laten nemen. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat zij niet graag een ‘nee’ horen. Zo geven zij de prospect de ruimte om hen mee te nemen in een lijdensweg van hoop en wanhoop. En dat alleen maar omdat zij bang zijn voor de ‘nee.’

 

Zie het onder ogen. Zeg geen nee voor jouw klant. Je weet dat een ‘misschien’ meestal een langzame ‘nee’ is. Dus waarom niet gelijk de ‘nee’ te horen krijgen.  Je hoeft nu eenmaal niet aan iedereen te verkopen. Dat zal toch niet gebeuren en dat weten wij allebei. Zolang je maar weet dat er meer mensen ‘nee’ zullen zeggen dan ‘ja’. Hoef je daar al niet meer bang voor te zijn.

Het gevolg van een ‘misschien’ of een langzame ‘nee’ is dat het jou kostbare tijd kost. Je zal de prospect moeten nabellen en mailen. Het blijft maar rondzweven in jou hoofd.

De oplossing

  1. Zorg dat je duidelijk krijgt wat het werkelijke bezwaar is. Door de juiste vraagstelling krijg je wel boven tafel of de prospect om de beslissing heen draait of dat er iets anders speelt wat je eerst moet bespreken.
  2. Vervolgens kan je met de klant afspraken maken over het vervolg van het proces. Maak duidelijke afspraken en kom deze ook na.
  3. Spreek altijd een voicemail in, wanneer een prospect niet opneemt. Zeg bijvoorbeeld:
    “U bent ongetwijfeld druk, dus ik wil u niet blijven lastig vallen, maar het is nu eenmaal mijn taak om met u de volgende stap te zetten / uw antwoord te vernemen. U kunt mij uiteraard bellen op telefoonnummer ….. Ik hoor graag van u.”
  4. Blijf vervolgens bellen, mailen enzovoort. Denk dus niet hij reageert niet, dus zal het wel een nee zijn. Zeg geen nee voor jouw klant: Het toont jouw professionaliteit. Jij weet immers dat jouw product of dienst jouw klant echt gaat helpen. Daarnaast zal het niet de eerste keer zijn, dat een prospect echt even geen tijd heeft gehad en gewoon de beslissing gaat nemen.

Wat is een nee waard?

Dus wat is een ‘nee’ waard? Gewoon het meest waardevolle wat je bezit: Jouw tijd! Wanneer je een ‘nee’ gaat krijgen, dan maar zo vroeg mogelijk.

Veel succes!

>